Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Co sprawia, że zarabiasz? >>

Co sprawia, że zarabiasz?

Analiza zysku firmy

Twoja firma wypracowuje zysk. To bardzo dobra informacja. Jednak jak określić, który element kształtowania ostatecznego wyniku finansowego przedsiębiorstwa ma największe znaczenie? Czy jest nim wartość sprzedaży, jej struktura czy też jednostkowa marża. Odpowiedź na to pytanie daje analiza odchyleń wyniku finansowego.

W przyczynowej analizie wyniku finansowego firmy stosowane są w praktyce dwie podstawowe metody:

  • analiza wartości sprzedaży i struktury asortymentowej,
  • analiza odchyleń wyniku finansowego.

Każda z powyższych metod w specyficzny dla siebie sposób określa wpływ poszczególnych wskaźników finansowych na kształtowanie się ostatecznego wyniku przedsiębiorstwa.

Analizuj wartości sprzedaży

Wykorzystanie analizy wartości sprzedaży i struktury asortymentowej sprowadza się w gruncie rzeczy do przeprowadzenia przyczynowej analizy wyniku finansowego przedsiębiorstwa. Przyjmuje się w niej, że na wynik finansowy firmy wpływają następujące podstawowe czynniki:

  • wartość przychodów netto ze sprzedaży,

  • struktura asortymentowa sprzedaży,

  • koszty funkcjonowania przedsiębiorstwa,

  • zależność między kosztami stałymi a zmiennymi,

  • saldo zysków oraz strat nadzwyczajnych,

  • efektywność wykorzystania majątku trwałego i obrotowego firmy.

Przyjmując powyższe założenia możemy stwierdzić, że wraz ze wzrostem wartości sprzedaży (oczywiście przy założeniu, że jest ona rentowna) wzrasta również zysk przedsiębiorstwa i odwrotnie – wraz ze zmniejszaniem się wolumenu sprzedaży zysk przedsiębiorstwa maleje.

Struktura asortymentowa

Dla przeprowadzenia analizy sprzedaży fundamentalna jest jej struktura asortymentowa. Szczególne znaczenie ma ona wówczas, gdy poszczególne wyroby przynoszą różną wysokość zysku w stosunku do kosztów własnych, czyli posiadają zróżnicowaną rentowność.

W takim przypadku wzrost zysku możemy osiągnąć dzięki zwiększeniu w ogólnym wolumenie sprzedaży wyrobów o wyższej rentowności dla przedsiębiorstwa oraz obniżeniu udziału wyrobów mniej rentownych. Efektem przesunięć w strukturze asortymentowej, idących w odwrotnym kierunku, jest oczywiście zmniejszenie wartości ostatecznego wyniku finansowego.

Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 4(73)2008


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: zysk | firma | analiza finansowa

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum