Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Komunikacja pod kontrolą >>

Komunikacja pod kontrolą

Narzędzia monitoringu internetu

Informacje w internecie roznoszą się lotem błyskawicy, dlatego warto wiedzieć, co w trawie (a raczej sieci) piszczy. Znakomicie ułatwiają to systemy do monitorowania komunikacji internetowej.

Internet jest najszybszym ze wszystkich mediów. Wieści roznoszą się w nim lotem błyskawicy – wystarczy jeden artykuł bądź komentarz użytkownika na jednym portalu, aby rozpętała się prawdziwa burza. Doświadczyło tego na sobie choćby popularne Allegro. Brak reakcji portalu na ostrzeżenie przesłane przez redaktorów portalu Hacking.pl, dotyczące poważnych luk w systemie, spowodował publikację artykułu o bardzo negatywnym wydźwięku. Artykuł z Hackingu został w dużej części zacytowany przez inne portale internetowe o dużej oglądalności (np. Gazeta.pl) i wywołał masową reakcję czytelników w internecie.

Przydatne narzędzia

To tylko jeden z przykładów. Internet to ogromne forum wymiany informacji na temat produktów, usług, danych sektorów gospodarki czy trendów, dlatego trzeba wiedzieć, co się w nim dzieje. Służą temu rozmaite narzędzia wyszukiwawcze. Pierwszym i najprostszym jest wyszukiwarka (np. szukaj.wp.pl, www.netsprint.pl, www.szukaj.onet.pl). Po wpisaniu słowa czy frazy zwraca tysiące lub setki tysięcy haseł, co jest zarówno jej atutem (najdokładniej przeszukuje bowiem zasoby internetu), jak i wadą (nie pozwala bowiem ani uporządkować informacji pod kątem ich adekwatności do danego zapytania, jak też pod kątem terminu ich publikacji). Strony sortowane są na podstawie algorytmów wyszukiwania, które zwykle faworyzują strony najczęściej odwiedzane przez internautów lub też posiadające w sieci najwięcej odnośników.

Nieco bardziej skomplikowanym narzędziem są wyszukiwarki wiadomości (np. www.netsprint.pl/news czy Google News). Przeszukują one wprawdzie ograniczoną liczbę portali, jednak pozwalają na uporządkowanie znalezionych informacji według daty ich umieszczenia w serwisie, czy też otrzymywanie powiadomień o nowych informacjach zawierających określone hasło poprzez e-mail lub kanał RSS.

Do przeszukiwania blogów przydają się wyszukiwarki blogów (np. www.blogpulse.com, www.technorati.com, www.icerocket.com), które działają podobnie jak wyszukiwarki wiadomości, jednak ograniczają swój obszar wyszukiwawczy wyłącznie do blogosfery. Należy dodać, że blogosfera jest źródłem informacji stale przybierającym na znaczeniu. Wbrew powtarzanej opinii, blogi piszą nie tylko nastolatki, ale również znani dziennikarze, eksperci branżowi czy hobbyści, którzy posiadają również niemałą wiedzę na temat interesujących ich zagadnień i na bieżąco śledzą wszystkie nowinki. Wyszukiwarki blogów porządkują znalezione informacje według daty ich zamieszczenia, pozwalają przejrzeć komentarze do danej publikacji, pokazują blogi o największej liczbie czy też umożliwiają analizę trendów (na przykład ile publikacji na interesujący nas temat pojawiło się na blogach w danym czasie). Ich wadą jest z kolei to, że niezbyt dokładnie pokrywają obszar polskiego internetu i dlatego często brakuje im dokładnych informacji na temat polskiej blogosfery.

Innymi rozwiązaniami, które mogą przydać się zwłaszcza przy ocenie znaczenia danego bloga, są serwisy społecznościowe typu:

  • Linkologia – odpowiednik amerykańskiego del.icio.us, gdzie linki, które zapisujemy w ulubionych naszego komputera i zarazem na serwerze serwisu, możemy polecić innym użytkownikom serwisu,

  • Wykop – gdzie można polecać innym ciekawe artykuły,

  • Blogfrog – gdzie z kolei można polecać ciekawe blogi i poszczególne notki z blogów.

Autorka jest Project Managerem, NewsPoint

Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 4(73)2008


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: monitoring | internet

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum