
Władza demoralizuje, a władza absolutna demoralizuje absolutnie (John Emerich Acton)
Błędy popełniane przez menedżerów w zarządzaniu ludźmi
Tak jak w każdej innej pracy, tak też w zarządzaniu ludźmi często popełnia się błędy. Nie są one niczym nienormalnym i nie powinien dziwić fakt, że menedżer popełnia błędy. Natomiast ważne jest to, aby zdawał sobie z nich sprawę i potrafił wyciągnąć z nich lekcję na przyszłość.
Popełnić błąd to jedno, ale umiejętnie go naprawić i nie popełnić go po raz kolejny to wcale niełatwa sprawa. Stanowisko menedżerskie to bardzo duża odpowiedzialność, ponieważ to odpowiedzialność za cały zespół – zarówno za jego pracę, jak również panującą atmosferę. Sprawdza się tutaj powiedzenie, że :. Mimo to, w nawale pracy, będąc menedżerami często o tym zapominamy. Najczęściej stąd właśnie biorą się błędy w zarządzaniu, czego konsekwencją może być nawet rozbicie zespołu.
Od menedżerów wszystko się zaczyna...
Menedżerowie popełniają zarówno tzw. błędy twarde, jak również miękkie. Te twarde związane są z podejmowanymi decyzjami, natomiast miękkie z zarządzaniem ludźmi. Postanowiłem skoncentrować swoją uwagę na tzw. miękkich błędach, ponieważ to głównie one mają wpływ na to, jak czujemy się w pracy – czy jako kierownik czy też jako pracownik.
Najczęstszym problemem jest zła komunikacja pozioma w firmie. Pracownicy poszczególnych działów nie wiedzą co robią ich koledzy, przez co praca jest często niepotrzebnie dublowana. Wina leży w tym momencie po stronie samych kierowników – to ich zadaniem jest informować i integrować pracowników. Takich sytuacji można uniknąć w dość łatwy sposób – np. organizując cotygodniowe spotkania kadry menedżerskiej, na których kierownicy mogą wymienić się informacjami na temat pracy swoich działów. Takie zakłócenia w komunikacji pomiędzy szefami zespołów (działów) negatywnie wpływają na pracowników, gdyż (jako menedżerowie powinniśmy być tego świadomi) oni najczęściej są tego bardziej świadomi niż ich szefowie.
Dla każdego coś innego
Poważnym problemem, jeśli chodzi o proces komunikacji w firmie, jest przekazywanie informacji niepełnych i nierzetelnych. Kierownicy powinni pamiętać o tym, że to, co i w jaki sposób komunikują swoim pracownikom, zawsze niesie za sobą konkretne konsekwencje.
Autor jest konsultantem HR w FPA Group – firmie świadczącej usługi outsourcingowe w zakresie księgowości, kadr i płac
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 4(73)2008 ![]() Zobacz więcej na temat: zarządzanie | pracownik | manager |