Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Jak rozpoznać zużycie części w wózku widłowym? Poradnik >>

Jak rozpoznać zużycie części w wózku widłowym? Poradnik

W skład wózka widłowego wchodzą dziesiątki części, które z czasem zużywają się i przestają działać prawidłowo. Zużycie niektórych elementów można jednak łatwo przewidzieć, jeszcze zanim dojdzie do ich całkowitego zniszczenia. Kiedy warto rozważyć wymianę danego komponentu? Jakie sygnały powinny Cię zaniepokoić?

Spadek wydajności i niestabilna praca wózka widłowego

Doświadczony operator wózka widłowego może szybko zauważyć wszelkie zmiany w funkcjonowaniu maszyny. Mowa tu np. o wolniejszym podnoszeniu wideł, problemach z ruszaniem, większym zużyciu paliwa lub prądu czy dłuższym czasie reakcji. Objawy tego typu są sygnałem, że urządzenie niezwłocznie powinno przejść serwis. Zaniedbanie tej kwestii może doprowadzić do poważnych uszkodzeń, których naprawa będzie bardziej kosztowna i czasochłonna.

Luzy w masztach i łańcuchach wózka widłowego

Luzy w masztach i łańcuchach mogą być pierwszym objawem zużycia łożysk, rolek lub prowadnic. Mimo że w takim stanie urządzenie wciąż jest zdolne do podnoszenia ładunku, to trzeba jak najszybciej skierować je do serwisu. W ten sposób można zapobiec m.in. upadkom ciężkich towarów z dużej wysokości – nigdy nie wiadomo, kiedy dojdzie do ostatecznego zniszczenia zużytych części do wózków widłowych.

Zużycie bieżnika opon w wózkach widłowych

O ile zużycie silnika, akumulatora czy układu hydraulicznego często prowadzi do problemów z funkcjonowaniem całej maszyny (a nawet jej zupełnego unieruchomienia), o tyle uszkodzenia opon można dość łatwo przeoczyć. Z tego powodu warto regularnie sprawdzać grubość bieżnika i porównywać uzyskaną wartość z tą graniczną, wskazaną przez producenta urządzenia. Jakiekolwiek pęknięcia lub nierówne zużycie gumy również są dobrym powodem do wymiany opon.

Nieprawidłowe działanie hamulców wózka widłowego

Sygnałem, że wózek powinien jak najszybciej trafić do serwisu, są również problemy z hamulcami. Mowa tu m.in. o dłuższym czasie reakcji na wciśnięcie pedału czy piszczeniu podczas wytracania prędkości. Takie objawy najczęściej wskazują na uszkodzenie szczęk, tarcz, klocków lub przewodów hamulcowych.

Jak rozpoznać zużycie części, zanim dojdzie do ich całkowitego uszkodzenia?

Operator wózka widłowego jest odpowiedzialny nie tylko za sterowanie maszyną, lecz także jej podstawowy serwis. Przed każdym użyciem sprzętu musi on upewnić się, że pojazd nadaje się do bezpiecznej jazdy. Na tym etapie specjalista powinien dokładnie obejrzeć całe urządzenie, zwracając szczególną uwagę na:

  • korozję – elementy pokryte rdzą stają się nietrwałe i stanowią zagrożenie podczas użytkowania maszyny,
  • wycieki – np. oleju hydraulicznego, paliwa lub płynu chłodniczego. Są one bezwzględnym przeciwwskazaniem do korzystania z wózka,
  • stan uszczelek – jeśli są sparciałe, mogą pęknąć w dowolnym momencie.

Specjalista powinien także uruchomić urządzenie i ocenić, czy jego praca nie odbiega od normy. Jeśli jakiekolwiek sygnały budzą jego wątpliwości, jest on zobowiązany do zgłoszenia tego faktu przełożonemu i skierowania pojazdu do serwisu.

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum