Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Liczyć, rozliczać, przeliczać... >>

Liczyć, rozliczać, przeliczać...

Księgowość w MSP - własna czy outsourcing?

Każdy właściciel małej lub średniej firmy przy rozpoczynaniu działalności albo w trakcie jej prowadzenia staje w obliczu decyzji – stworzyć dział księgowości wewnątrz firmy czy skorzystać z usług podmiotu zewnętrznego. W przypadku księgowości większość argumentów przemawia za outsourcingiem. Warto jednak przeanalizować zalety i wady obu rozwiązań.

Przedsiębiorcy podejmując decyzję dotyczącą prowadzenia księgowości swojej firmy bardzo często koncentrują się jedynie na kosztach poszczególnych rozwiązań. W przypadku usług księgowych cena nie może być jednak jedynym kryterium. Specyfika tej dziedziny powoduje, że nie można nie wziąć pod uwagę choćby kwestii jakości i odpowiedzialności.

Przedsiębiorca może prowadzić księgowość swojej firmy samodzielnie, może powierzyć ją pracownikowi na stanowisku księgowego lub firmie zewnętrznej (doradcy podatkowemu, księgowemu, biegłemu rewidentowi) czy też część czynności księgowych zlecić księgowemu na etacie, a funkcje kontrolno-doradcze oddać w ręce podmiotu zewnętrznego.

Przeanalizujmy zatem argumenty przemawiające za i przeciw każdemu z tych wariantów.

Oszczędność czasu

Przekazując sprawy księgowe firmie zewnętrznej, przedsiębiorca może skoncentrować się na właściwej działalności, zyskując tym samym czas poświęcany dotychczas na tę – bądź co bądź – działalność pomocniczą.

Prowadząc księgowość samodzielnie lub zatrudniając w tym celu pracownika, wiele czasu trzeba poświęcić na śledzeniu zmian w prawie i udział w szkoleniach z uwagi na zmienne, zawiłe i różnie interpretowane prawo podatkowe. W końcu same czynności księgowe – nawet przy działalności niewielkich rozmiarów – są niezwykle czasochłonne.

Wraz z rozwojem i powiększaniem się firmy oraz zwiększaniem liczby dokumentów problemów przybywa. Rozwiązaniem pośrednim może być wykonywanie prostych, bieżących czynności księgowych przez pracownika firmy, a zlecenie kancelarii podatkowej lub biuru rachunkowemu weryfikacji zaksięgowanych dokumentów i konsultowanie podejmowanych decyzji.

Asystentka ds. wydawnictw w Krajowej Izbie Doradców Podatkowych
www.kidp.pl

Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 5(74)2008


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: księgowość | firma

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum