I Ty możesz zostać mecenasem!
Sponsoring inicjatyw kulturalnych
Kiedy tradycyjna reklama nie przyciąga już klientów i jest za droga, a jej przekaz ginie w gąszczu ofert innych firm, należy poszukać nowego sposobu promocji przedsiębiorstwa. Pozytywny wizerunek w oczach klientów można zbudować poprzez zaangażowanie się w przedsięwzięcia kulturalne.
Pojęcie Corporate Cultural Responsibility (CCR) oznacza odpowiedzialność biznesu za stan kultury i sztuki. W krajach zachodnich taka praktyka jest znana od kilkudziesięciu lat. W Polsce prywatny biznes najpierw nie istniał, potem nie widział związku pomiędzy swoją działalnością a kulturą.
Tymczasem państwowe i samorządowe nakłady na instytucje kulturalne po 1990 r. znacznie spadły i dziś szacuje się, że zaspokajają one ok. 30 proc. potrzeb instytucji kulturalnych. To wystarcza na elementarne potrzeby placówek, m.in. na ogrzewanie budynku czy płace dla pracowników, ale na pewno nie na realizację nowych i rozwojowych projektów artystycznych. Muzea, galerie i teatry z wdzięcznością przyjmą każdą pomoc finansową. A czego w zamian może się spodziewać przedsiębiorca?
Społecznie odpowiedzialny
CCR uważa się za część idei społecznej odpowiedzialności biznesu (Corporate Social Responsibility, CSR), podobnie jak politykę zatrudniania osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, działania proekologiczne czy pomoc dla ubogich.
Kilkudziesięcioletnia praktyka działań CSR w krajach zachodnich wykazała, że poprzez budowanie wizerunku w ten sposób wzrasta lojalność klientów wobec przedsiębiorstwa. Dzieje się tak dlatego, iż nabierają oni większego zaufania do firmy, jako tej dbającej o reputację, a nie tylko własne zyski. Na podobnej zasadzie wzrasta zainteresowanie inwestorów, w tym kredytodawców, dla których coraz częściej wiarygodność finansowa firmy jest uzależniona od jej wiarygodności społecznej. Nie do przecenienia jest także poprawa relacji ze społecznością i władzami lokalnymi. Kulturalnie obyty klient, mając do wyboru kilka sklepów, przyjdzie na zakupy do tego, który wspiera jedyny teatr w mieście. Możliwe, że władza lokalna przychylniejszym okiem będzie patrzeć na inwestycje miejscowego przedsiębiorstwa, jeśli wspiera ono placówkę kulturalną, jednocześnie ją w tym wyręczając.
Poprzez udzielanie się w przedsięwzięcia kulturalne firma zyskuje także przewagę nad konkurencją, która nie może pochwalić się tym samym. Specjaliści od zarządzania zauważyli, że w firmie, która angażuje się w przedsięwzięcia CSR zwiększa się poziom kultury organizacyjnej firmy. Podnoszą się standardy postępowania wobec kontrahentów i klientów, co pozwala w dużym stopniu uniknąć kosztów tak zwanego „złego partnerstwa”. Pracownicy natomiast z większym uznaniem odnoszą się do pracodawcy – widząc, że część jego aktywności skierowana jest na cele ważne dla wszystkich. Tym samym rośnie atrakcyjność firmy na rynku pracy, co pozwala pozyskać nowych pracowników i zatrzymać najlepszych specjalistów.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 6(75)2008 ![]() Zobacz więcej na temat: sponsoring | sztuka |