
Źródła finansowania pojazdów firmowych
RAPORT: Transport i logistyka
Według wyników tegorocznego badania Barometr CVO, przeprowadzanego na zlecenie Grupy Arval, struktura finansowania zakupu samochodów firmowych w polskich małych i średnich przedsiębiorstwach jest bardzo tradycyjna. Zdecydowanie dominuje wykorzystywanie w tym celu środków własnych.
W ten sposób pojazdy nabywa ok. 55 proc. firm i odsetek ten jest dość stały, niezależny od ich wielkości (wykres). Tymczasem średnia dla krajów europejskich objętych badaniem Barometr CVO 46 proc. w grupie przedsiębiorstw mikro, zatrudniających do 10 pracowników, 38 proc. w segmencie firm z 10-99 pracownikami i 34 proc. w grupie 100-499 pracowników. Polscy przedsiębiorcy zdecydowanie częściej niż ich europejscy koledzy sięgają do firmowej kasy kupując samochody służbowe.
Jednocześnie o wiele mniej popularne są u nas bardziej wyrafinowane i nowoczesne metody finansowania tego zakupu – leasing finansowy i operacyjny (czyli tzw. Wynajem długoterminowy). Zwłaszcza ten ostatni jest dla polskich małych i średnich przedsiębiorstw instrumentem zupełnie marginalnym. Odsetek firm korzystających z tego instrumentu odbiega tu w istotny sposób od średniej europejskiej, która dla przedsiębiorstw mikro (do 10 pracowników) wynosi 7 proc., dla przedsiębiorstw małych (10-99 pracowników) 15 proc., a dla przedsiębiorstw średnich (100-499 pracowników) aż 35 proc.
Właśnie w tym ostatnim segmencie dysproporcje w stopniu korzystania z leasingu operacyjnego między Polską a bardziej rozwiniętymi rynkami są szczególnie wyraźne. Notowany u nas skromniutki wskaźnik 6 proc. zderza się z poziomem 64 proc. (Francja, Hiszpania), 55 proc. (Belgia, Włochy) czy 44 proc. (Niemcy). To prawdziwa przepaść. Ale nawet na stosunkowo bliskim nam rynku czeskim ten odsetek wynosi 14 proc.
To ograniczone korzystanie (a w zasadzie jego brak) z leasingu operacyjnego wynika zapewne w dużym stopniu z nieznajomości jego zasad. Deklaruje ją 57 proc. Menedżerów w firmach mikro, 69 proc. menedżerów w firmach małych i 54 proc. menedżerów w firmach średnich (średnia europejska to odpowiednio 41, 34, 18 proc.). Polskie firmy oferujące samochody w ramach leasingu operacyjnego (wynajmu długoterminowego) czeka jeszcze ogromna praca edukacyjna.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 9(77)2008 ![]() |