Firma w europejskim standardzie
Budowanie silnej organizacji
1 maja 2004 r. – dzień wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. To przełomowa data we wszystkich aspektach życia politycznego, gospodarczego i prywatnego. Najwcześniej jego skutki odczuliśmy w życiu politycznym i prywatnym. Gospodarka, jak w wierszu Tuwima, „najpierw powoli, jak żółw ociężale”, jednak gdy się rozpędziła, to uczyniła nas europejskim liderem.
Firmy rodzinne zaczęły się przekształcać w małe przedsiębiorstwa, małe w średnie, itp. Takie zmiany rozmiarów działalności powinny iść zawsze w parze ze zmianami stylu zarządzania, zwłaszcza gdy atutem naszej konkurencyjności przestają być niskie płace. Presja płacowa i narzuty na wynagrodzenia sprawiają, że koszty pracy w Polsce zaczynają dorównywać krajom zachodnioeuropejskim. Nieuniknione w przyszłości wstąpienie do strefy Euro całkowicie zniweluje tę różnicę. W tej sytuacji miarą konkurencyjności naszych przedsiębiorstw będzie sprawne zarządzanie.
W cyklu artykułów postaram się podpowiedzieć Państwu, co i w jakich obszarach warto zrobić, aby przygotować się zarówno na dynamiczny rozwój, jak i prognozowane spowolnienie gospodarki. W kolejnych miesiącach poruszę tematy związane z kadrami, procesami i efektywnością pracy.
Kadry – „zgoda buduje, niezgoda rujnuje”
To, że ludzie są największą siłą każdej organizacji jest powszechnie znane. Należy jednak dodać, że siłą twórczą są tylko i wyłącznie w wypadku zgodnego działania. Co zrobić, aby zminimalizować konflikty wewnątrz firmy? Określić odpowiedzialność, role i zadania poszczególnych pracowników oraz sposób, w jaki ocenić i nagrodzić ich wysiłek. Proponujemy wprowadzenie bardzo przejrzystej polityki kadrowej, opartej na:
-
regulaminie organizacyjnym,
-
wartościowaniu stanowisk pracy,
-
kartach stanowiska pracy,
-
regulaminie wynagradzania,
-
systemie ocen pracowniczych.
Regulamin organizacyjny nie jest dokumentem czysto kadrowym, ale w dużej mierze wpływa na sferę kadr, gdyż jego uszczegółowieniem są karty stanowisk pracy. Jest on przełożeniem na papier całej koncepcji działania firmy, która często jest tylko w głowie właściciela lub wąskiego grona osób zarządzających. Regulamin organizacyjny powinien jasno określać zadania i zakres odpowiedzialności każdej jednostki organizacyjnej przedsiębiorstwa (w tym samodzielnych stanowisk). Powszechnie znany zminimalizuje konflikty powstające najczęściej, gdy realizacja złożonego procesu przechodzi z jednego działu do drugiego. W tym momencie – przy braku jasno określonego podziału kompetencji – zawsze powstaje pytanie: dlaczego ja mam to robić, a nie oni?. W konsekwencji powstają błędy wpływające na jakość, a tym samym wizerunek firmy.
Autor jest Dyrektorem Generalnym w WDS Polska Sp. z o.o. WDS Polska jako przedstawiciel WD Scott Ltd. przenosi na polski grunt zachodnie standardy zarządzania strategicznego. Specjalizuje się w optymalizacji procesów, podnoszeniu efektywności pracy oraz organizacji kadr.
www.wdspolska.pl
info@wdspolska.pl
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 11(79)2008 ![]() Zobacz więcej na temat: UE |