
Porównaj się z konkurentami
Syntetyczne miary oceny firm
Zrobiliśmy pierwszy krok. Oceniliśmy kondycję finansową naszego przedsiębiorstwa. Wszystko zmierza w dobrym kierunku – płynność na bezpiecznym poziomie, zadłużenie w normie, zadowalająca rentowność. Pozostaje jedna kwestia: jakie wyniki finansowe osiąga konkurencja i jak nasze osiągnięcia wypadają na jej tle?
Trudno jest za pomocą jednego, subiektywnie wybranego parametru finansowego obiektywnie ocenić jakość działania naszego przedsiębiorstwa, szczególnie w stosunku do konkurentów z branży. Niezbędne w takim wypadku jest stworzenie takiego wskaźnika, który umożliwi dokonanie całościowej, czyli syntetycznej oceny naszego przedsiębiorstwa. Najbardziej zaawansowanym modelem porównań między poszczególnymi branżami czy pojedynczymi przedsiębiorstwami jest stworzenie wskaźnika syntetycznego. Na jego ostateczną wartość składa się – w zależności od przyjętych założeń – od kilku do kilkunastu wskaźników cząstkowych.
Trzy etapy konstruowania wskaźnika
Konstrukcję wskaźnika syntetycznego opisującego kondycję finansową przedsiębiorstwa należy przeprowadzić w trzech następujących po sobie etapach: doboru i klasyfikacji wskaźników – po pierwsze, normalizacji wskaźników – po drugie i w końcu – po trzecie – konstrukcji wskaźnika syntetycznego.
Etap 1. Dobór wskaźników
W tym etapie należy wybrać optymalne mierniki, ilustrujące różnorodne aspekty funkcjonowania naszej firmy. Może to być zestaw wskaźników, z których każdy bada inną sferę funkcjonowania przedsiębiorstwa, np. płynność, rentowność czy wspomaganie finansowe. Do najważniejszych grup wskaźników, spośród których dokonujemy wyboru należą:
-
wskaźniki dynamiki – określają tempo rozwoju danego przedsiębiorstwa,
-
wskaźniki rentowności – obrazują efektywność prowadzonej działalności,
-
wskaźniki zadłużenia – za ich pomocą badamy, w jaki sposób firma wykorzystuje zewnętrzne źródła finansowania,
-
wskaźniki płynności – określają umiejętność wywiązywania się z zobowiązań wobec kontrahentów,
-
wskaźniki sprawności działania – obrazują zdolność do wykorzystania majątku przedsiębiorstwa do generowania przychodów.
Należy w tym miejscu zaznaczyć, że przy ocenie firmy możemy stosować zarówno wyrażone liczbowo wskaźniki ilościowe, jak i wskaźniki jakościowe uwzględniające takie parametry, jak jakość zarządzania przedsiębiorstwem czy perspektywy przed nim stojące w najbliższych latach.
Każdy z wyodrębnionych wskaźników finansowych powinien być na tym etapie zakwalifikowany do jednej z trzech grup – stymulant, destymulant lub nominant, o czym powiem dalej.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 11(79)2008 ![]() |