Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Fuzje i przejęcia >>

Fuzje i przejęcia

Działalność konsolidacyjna przedsiębiorstw w Polsce w 2007 roku - stan i perspektywy

Każde przedsiębiorstwo od momentu rozpoczęcia działalności stara się nie tylko jak najdłużej utrzymać przy życiu, ale dąży do umacniania swojej pozycji na rynku oraz rozwoju. W tym celu powiększa i doskonali produkcję, zwiększa jej elastyczność w stosunku do zmieniającego się popytu rynkowego i otoczenia, stosuje coraz bardziej innowacyjne metody wytwarzania i dąży do wzrostu sprzedaży, aby wyprzedzić konkurencję w celu osiągnięcia wiodącej pozycji na rynku.

Zmiana zewnętrznych uwarunkowań funkcjonowania przedsiębiorstw (zmiany koniunktury, powstawanie globalnych rynków i silnej światowej konkurencji oraz zwiększanie skali i zasięgu działalności gospodarczej przedsiębiorstw) uniemożliwia niekiedy przedsiębiorstwom realizację założonych celów. Wymusza to na kierownictwie tych jednostek gospodarczych poszukiwanie bardziej efektywnych strategii konkurowania, aby stworzyć warunki do dalszego wzrostu i rozwoju. Wzrost i rozwój przedsiębiorstw to bowiem na ogół procesy obiektywne, którym podlegają firmy od chwili założenia.

Wzrost przedsiębiorstwa wyraża się na ogół długookresowym powiększeniem określonej cechy mierzalnej, czyli którą można wyrazić ilościowo w jednostkach miary, np. wielkość obrotu, liczba zatrudnionych, wielkość produkcji dodanej, suma bilansowa, wielkość zysku, wielkość kapitału własnego. Korzystna sytuacja ma miejsce, wówczas gdy wielkości te wskazują na długookresową pozytywną zmianę.

O wzroście przedsiębiorstwa świadczą nie tylko wielkości mierzalne, tzw. obiektywne. Istotne są także cechy niedające się mierzyć albo tylko bardzo trudno mierzalne (subiektywne), które świadczą o wzroście siły gospodarczej przedsiębiorstwa i jego wartości rynkowej.

Istotne znaczenie ma rozróżnienie między wzrostem przedsiębiorstwa w wąskim znaczeniu a wzrostem w szerokim znaczeniu. Wzrost w wąskim znaczeniu to mierzalna, ilościowa zmiana przedsiębiorstwa w dłuższym czasie, którą można obliczyć w oparciu o dane statystyczne. Z kolei wzrost przedsiębiorstwa w szerokim znaczeniu obejmuje zarówno wzrost w wąskim znaczeniu (ilościowy), jak i przeobrażenia jakościowe, np. zastosowanie nowych strategii, wejście na nowe rynki, zmiany struktury organizacyjnej, itp. To inaczej rozwój przedsiębiorstwa.

Strategie wzrostu

Każde przedsiębiorstwo ma do wyboru dwie podstawowe strategie (drogi wzrostu): wzrost wewnętrzny lub wzrost zewnętrzny.

Wzrost wewnętrzny dokonywany jest na podstawie własnych zasobów i umiejętności. Pozwala na rozbudowanie potencjału w ramach dotychczasowych struktur.

Wzrost zewnętrzny z kolei pozwala na skokowe powiększenie potencjału i może przyjmować formy:

  • kooperacji w postaci aliansu strategicznego, wspólnych przedsięwzięć, licencji, franchisingu, itp.,

  • fuzji, czyli połączenia dwóch lub więcej niezależnych przedsiębiorstw,

  • akwizycji (przejęć własności), polegających na nabyciu przez jedno przedsiębiorstwo innych lub wykupienia ponad pięćdziesięciu procent ich udziałów.

Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 12(80)2008


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum