Fuzje i przejęcia
Działalność konsolidacyjna przedsiębiorstw w Polsce w 2007 roku - stan i perspektywy
Każde przedsiębiorstwo od momentu rozpoczęcia działalności stara się nie tylko jak najdłużej utrzymać przy życiu, ale dąży do umacniania swojej pozycji na rynku oraz rozwoju. W tym celu powiększa i doskonali produkcję, zwiększa jej elastyczność w stosunku do zmieniającego się popytu rynkowego i otoczenia, stosuje coraz bardziej innowacyjne metody wytwarzania i dąży do wzrostu sprzedaży, aby wyprzedzić konkurencję w celu osiągnięcia wiodącej pozycji na rynku.
Zmiana zewnętrznych uwarunkowań funkcjonowania przedsiębiorstw (zmiany koniunktury, powstawanie globalnych rynków i silnej światowej konkurencji oraz zwiększanie skali i zasięgu działalności gospodarczej przedsiębiorstw) uniemożliwia niekiedy przedsiębiorstwom realizację założonych celów. Wymusza to na kierownictwie tych jednostek gospodarczych poszukiwanie bardziej efektywnych strategii konkurowania, aby stworzyć warunki do dalszego wzrostu i rozwoju. Wzrost i rozwój przedsiębiorstw to bowiem na ogół procesy obiektywne, którym podlegają firmy od chwili założenia.
Wzrost przedsiębiorstwa wyraża się na ogół długookresowym powiększeniem określonej cechy mierzalnej, czyli którą można wyrazić ilościowo w jednostkach miary, np. wielkość obrotu, liczba zatrudnionych, wielkość produkcji dodanej, suma bilansowa, wielkość zysku, wielkość kapitału własnego. Korzystna sytuacja ma miejsce, wówczas gdy wielkości te wskazują na długookresową pozytywną zmianę.
O wzroście przedsiębiorstwa świadczą nie tylko wielkości mierzalne, tzw. obiektywne. Istotne są także cechy niedające się mierzyć albo tylko bardzo trudno mierzalne (subiektywne), które świadczą o wzroście siły gospodarczej przedsiębiorstwa i jego wartości rynkowej.
Istotne znaczenie ma rozróżnienie między wzrostem przedsiębiorstwa w wąskim znaczeniu a wzrostem w szerokim znaczeniu. Wzrost w wąskim znaczeniu to mierzalna, ilościowa zmiana przedsiębiorstwa w dłuższym czasie, którą można obliczyć w oparciu o dane statystyczne. Z kolei wzrost przedsiębiorstwa w szerokim znaczeniu obejmuje zarówno wzrost w wąskim znaczeniu (ilościowy), jak i przeobrażenia jakościowe, np. zastosowanie nowych strategii, wejście na nowe rynki, zmiany struktury organizacyjnej, itp. To inaczej rozwój przedsiębiorstwa.
Strategie wzrostu
Każde przedsiębiorstwo ma do wyboru dwie podstawowe strategie (drogi wzrostu): wzrost wewnętrzny lub wzrost zewnętrzny.
Wzrost wewnętrzny dokonywany jest na podstawie własnych zasobów i umiejętności. Pozwala na rozbudowanie potencjału w ramach dotychczasowych struktur.
Wzrost zewnętrzny z kolei pozwala na skokowe powiększenie potencjału i może przyjmować formy:
-
kooperacji w postaci aliansu strategicznego, wspólnych przedsięwzięć, licencji, franchisingu, itp.,
-
fuzji, czyli połączenia dwóch lub więcej niezależnych przedsiębiorstw,
-
akwizycji (przejęć własności), polegających na nabyciu przez jedno przedsiębiorstwo innych lub wykupienia ponad pięćdziesięciu procent ich udziałów.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 12(80)2008 ![]() |