Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Zmiany i walka konkurencyjna >>

Zmiany i walka konkurencyjna

RAPORT: Rynek ubezpieczeń w Polsce

Rok 2008 na polskim rynku ubezpieczeniowym upłynął pod znakiem zmian i walki konkurencyjnej między ubezpieczycielami sprzyjającej decentralizacji rynku.

Na początku roku na pierwszy plan wysunęła od planowana przez rząd reforma zdrowia. Jednym z filarów nowego pomysłu miały być dodatkowe prywatne ubezpieczenia zdrowotne. Po analizach okazało się, że nowe polisy nie będą ani tanie ani powszechne. Entuzjazm komercyjnych ubezpieczycieli szybko opadł, a resort zdrowia zajął się uzdrawianiem sytuacji pacjentów, na razie bez nowych pomysłów dotyczących dobrowolnych ubezpieczeń.

Kryzys finansowy spowodował ogólny spadek zaufania do sektora finansowego. Ubezpieczyciele odnotowali w tym czasie gwałtowne zmniejszenie zainteresowania klientów ubezpieczeniami inwestycyjnymi. Aby ratować sytuację, towarzystwa wprowadziły tzw. produkty strukturyzowane, czyli inwestycję łączącą gwarancje zainwestowanego kapitału z potencjalnym wysokim zyskiem.

Rok 2008 to także zaciekła walka o klienta między firmami sprzedającymi ubezpieczenia komunikacyjne. Na rynku obserwujemy przede wszystkim graczy, którzy w ciągu ostatnich 2 lat wystartowali ze sprzedażą polis w systemie direct (Allianz Direct, Axa, Benefia24, BRE Ubezpieczenia, CU Direct, Liberty Direct). Zamiar uruchomienia kanałów sprzedaży direct ogłosiły Generali i Ergo Hestia. Na uwagę zasługują też alianse typu direct banków z ubezpieczycielami (w ślad za PZU, które już od ponad 2 lat sprzedaje polisy klientom Inteligo, poszło Commercial Union, które rozpoczęło współpracę z BZWBK). Allianz z kolei postarał się o licencję i otworzył własny bank. W cieniu zaciętej walki konkurencyjnej PZU, po kilkumiesięcznych zapowiedziach, że do końca roku ruszy z kanałem direct, uruchomiła sprzedaż przez Internet i telefon.

Przy okazji coraz większej obecności firm ubezpieczeniowych w sieci, uaktywniły się także branżowe serwisy internetowe, umożliwiające porównanie i zakup polis on-line, a także zasięgnięcie szerszej informacji na temat ubezpieczeń.

Ubezpieczyciele wciąż płacą do kas NFZ wprowadzony pod koniec ub.r. słynny podatek Religi, który nie będzie obowiązywał w przyszłym roku. Huczne 12 proc. składek zebranych przez ubezpieczycieli z polis OC komunikacyjnego spowodowało bardziej lub mniej rychłe podwyższenie składek za obowiązkowe polisy dla klientów. Już w połowie roku zaczęło się kwestionowanie przepisów. Efekt to podpisanie na początku grudnia ustawy znoszącej podatek Religi. Ubezpieczyciele nie mają jednak zamiaru wrócić do niższych składek za OC sprzed zmian.

Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 3(83)2009


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: rynek | ubezpieczenia

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum