Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Zamówienia publiczne >>

Zamówienia publiczne

Zasady udzielania zamówień publicznych, część 1.

Rynek zamówień publicznych to przede wszystkim rynek małych i średnich przedsiębiorców. W UE ponad 70 proc. zamówień realizowanych jest właśnie przez MSP. Polska nie jest wyjątkiem. Dlatego każdy przedsiębiorca powinien znać podstawowe zasady rządzące systemem udzielania zamówień publicznych.

Zamówienia publiczne udzielane są na podstawie ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. 2007, Nr 223, poz. 1655 z późn. zm., dalej „uPzp”) oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych. Wszelkie regulacje w zakresie zamówień publicznych wypływają z określonych w Rozdziale 2 uPzp zasad udzielania zamówień. U podstaw całego systemu leżą więc następujące zasady:

  • Zasada uczciwej konkurencji (art. 7.),

  • Zasada jawności (art. 8.),

  • Zasada pisemności postępowania (art. 9.),

  • Zasada prymatu konkurencyjnych trybów udzielania zamówień (art. 10.).

Każda z wymienionych zasad niesie określone prawa i obowiązki zarówno po stronie Zamawiającego, jak i Wykonawcy. Aby zrozumieć jakie prawa nam przysługują w toku postępowania o udzielenie zamówienia, a także jakie mamy obowiązki, musimy poznać i zrozumieć te zasady.

Po pierwsze uczciwa konkurencja

Przepis art. 7. uPzp stanowi, iż postępowanie o udzielenie zamówienia przygotowywane i przeprowadzane jest przez zamawiającego w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców. Znajduje się w nim także bezwzględna dyspozycja udzielania zamówienia wyłącznie wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami uPzp.

Oznacza to, iż zamawiający nie ma prawa na żadnym etapie postępowania – także na etapie jego przygotowywania – pod żadnym pozorem dyskryminować jakiegokolwiek wykonawcy. Zakaz dyskryminacji dotyczy zarówno konkretnych wykonawców, jak również rodzajów wykonawców, np. ze względu na formę prowadzenia działalności gospodarczej – innymi słowy jest to zakaz dyskryminowania wykonawców ze względu na właściwości wykonawcy. Bezprawnym będzie więc postawienie przez zamawiającego warunku, iż zamówienie uzyskać może np. wykonawca prowadzący działalność gospodarczą w jednej z form przewidzianych w Kodeksie Spółek Handlowych. Już w 1999 r. SN (w częściowo nadal aktualnym wyroku) stwierdził, że wykonawcą może być każdy, jeśli spełnia określone warunki udziału w postępowaniu (wyrok z 13.12.1999 r. sygn. III CKN 478/98).

Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 3(83)2009


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: zamówienia publiczne

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum