
Inicjatywa dla małopolskich firm
Fundacja dla Uniwersytetu Jagiellońskiego z inicjatywą dla małopolskich przedsiębiorców
Widmo poważnego kryzysu finansowego powoduje, że kondycja sektora Małych i Średnich Przedsiębiorstw, zaczyna się pogarszać, czy w dalszym ciągu Polska będzie bezpiecznym i generującym zyski rynkiem? Rozmowa z Panem Markiem Szpunarem, Prezesem Fundacji dla Uniwersytetu Jagiellońskiego – organizatora konferencji pt: „Rozwój sektora MSP w dobie kryzysu - wyzwania i perspektywy”.
Są Państwo organizacją pozarządową o charakterze non profit, czy mógłby nam Pan powiedzieć coś więcej na temat Państwa działalności?
Fundacja dla Uniwersytetu Jagiellońskiego została powołana do życia w 1988 roku jako jedna z pierwszych Fundacji w Polsce. Jej misją jest wspieranie Uniwersytetu Jagiellońskiego we wszelkich jego działaniach poprzez pomoc finansową oraz tworzenie i organizowanie ruchu społecznego realizujące jego cele.
Dotychczas realizowaliśmy projekty o budżetach od 100 000 zł do 1 000 000 złotych finansowanych ze źródeł samorządowych, unijnych czy środków ministerialnych.
Zintensyfikowana działalność Fundacji w ostatnich latach przyniosła szereg inicjatyw, dzięki którym krakowska Alma Mater promowana jest zarówno w kraju, jak i zagranicą. Obejmują one swoim zasięgiem wszystkie grupy wiekowe – od najmłodszych do najstarszych a ich nadrzędnym celem jest propagowanie oraz rozwój umiejętności zdobywania wiedzy oraz lepsze jej wykorzystywanie.
Z tego co Pan mówi wynika że Fundacja realizuje głównie przedsięwzięcia edukacyjne i kulturalne. Skąd, więc pomysł zorganizowania konferencji Rozwój sektora MSP i w dobie kryzysu – wyzwania i perspektywy” skierowanej do przedsiębiorców?
Mikroprzedsiębiorstwa oraz małe i średnie przedsiębiorstwa są motorem gospodarki europejskiej. Stanowią główne źródło zatrudnienia, a przez to mają kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności i innowacyjności w wielu sektorach gospodarki. Wierzymy, że konferencja ta pozwoli na wymianę doświadczeń, a zdobyta wiedza będzie cennym drogowskazem dla przedsiębiorców w tych trudnych ekonomicznie czasach.
Mamy nadzieję, że podobnie jak inne, tego typu wydarzenia skierowane do osób otoczenia biznesu organizowane przez Fundację, i to zakończy się sukcesem.
Ponadto merytorycznie projekt wspierają – Poseł do Parlamentu Europejskiego Bogusław Sonik, Centrum Innowacji Transferu Technologii i Rozwoju Uniwersytetu, Jagiellońskie Centrum Innowacji, Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości, których zaangażowanie w projekt pozwala na przybliżenie naszej inicjatywy przedstawicielom MSP z województwa małopolskiego, a tym samym daje możliwość realizacji tego typu przedsięwzięcia.
A czy mógłby Pan powiedzieć coś więcej na temat założeń konferencji, prelegentów, harmonogramu?
Naturalnie. Konferencja odbędzie się 25 marca 2009 r. w godzinach od 10:00 - 13.30 w Auli Collegium Novum Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Głównym założeniem konferencji jest zwiększenie świadomości przedstawicieli sektora MSP z województwa małopolskiego w zakresie ewentualnych zagrożeń mogących mieć podłoże w pogłębiającym się kryzysie finansowym oraz sposobów zwiększenia konkurencyjności na rynku krajowym i międzynarodowym.
Uczestnictwo przedstawicieli Ministerstwa Gospodarki, Urzędu Marszałkowskiego woj. Małopolskiego, PKPP Lewiatan, a także Banku Pekao S.A. a więc reprezentantów trzech sektorów – publicznego, prywatnego i bankowego podniesie rangę przedsięwzięcia, jak i umożliwi zapoznanie się z podjętymi działaniami, polityką wsparcia oraz proponowanymi rozwiązaniami, które pozwolą na efektywną obronę kapitału i możliwie dobre funkcjonowanie w dobie kryzysu. W naszym zamierzeniu obecność ekspertów prezentujących odmienne perspektywy pozwoli na pełniejszą diagnozę problemu i dotarcie do poszczególnych grup przedsiębiorców.
Czyli jest to inicjatywa łącząca kilka środowisk jednocześnie?
Dokładnie. Mamy nadzieje ze konferencja ta będzie przykładem owocnej współpracy przedstawicieli samorządu, świata akademickiego oraz otoczenia biznesu na rzecz rozwoju małopolskiej przedsiębiorczości.
A w jaki sposób zamierzają Państwo zachęcić małopolskich przedsiębiorców do uczestnictwa w konferencji?
Przede wszystkim zachęcić do udziału powinny zagadnienia, które będą poruszone na konferencji m.in.
- bezpośrednie dofinansowania unijne dla przedsiębiorców (harmonogramy, instytucje wspierające)
- antykryzysowy plan Rządu skierowany do sektora MSP
- działania władz lokalnych na rzecz strategii rozwoju sektora MSP
- oferty bankowe dla małych i średnich przedsiębiorców etc.
Ponadto wystąpienia uznanych ekspertów z 3 sektorów, oraz możliwość wymiany doświadczeń małopolskich przedsiębiorców powinny promować konferencje jako ważne i ciekawe przedsięwzięcie, w którym warto wziąć udział.
Dodam jeszcze, że wstęp na konferencję jest bezpłatny.
Dziękuje za rozmowę i do zobaczenia na konferencji.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 3(83)2009 ![]() |