Na dobre czy na złe?
Zmiany w prawie zamówień publicznych
Trwa gorący okres dla wszystkich przedsiębiorców biorących udział w przetargach oraz urzędników zatrudnionych przy ich organizacji. 24 października 2008 r. weszła w życie opublikowana we wrześniu nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 171 poz. 1058). Wszystkie przetargi rozpoczęte po tej dacie będą się toczyć już wg znowelizowanego prawa.
Postępowania rozpoczęte przed 24 października nadal będą prowadzone wg starych przepisów, jednak z pewnymi wyjątkami. Począwszy od 24 października 2008 r. zamawiający będą mogli dokonywać zmian w ogłoszeniach i SIWZ oraz poprawiać omyłki w ofercie na nowych zasadach, niezależnie od daty wszczęcia postępowania. Także w przypadku rozpatrywania przesłanek do odrzucenia oferty, wnoszenia protestów oraz związanych z nimi odwołań i skarg należy już brać pod uwagę przepisy znowelizowanej ustawy.
Celem zmian było dostosowanie polskich uregulowań do prawa unijnego, usprawnienie procedur oraz zmniejszenie liczby odrzucanych ofert i unieważnionych postępowań. Większość zmian w przepisach sprzyja przedsiębiorcom i powoduje złagodzenie zbyt dotąd formalnych procedur. Jest też niestety klika zmian utrudniających życie wykonawcom i zamawiającym oraz sporo przepisów wzbudzających wątpliwości interpretacyjne. Więcej o wybranych zmianach mogą Państwo przeczytać niżej.
Ułatwienia dla małych i średnich firm
Istotne dla małych firm może być dopuszczenie do udziału w postępowaniach o udzielenie zamówień firm, które na dzień składania ofert nie mają odpowiedniego potencjału technicznego i osób zdolnych do wykonania zamówienia. Wystarczające będzie przedstawione pisemne zobowiązanie innych podmiotów do udostępnienia potencjału technicznego i osób zdolnych do wykonania zamówienia.
Jako zasadę przyjęto także możliwość powierzania wykonania zamówienia podwykonawcom, z wyjątkiem przypadków, gdy ze względu na specyfikę przedmiotu zamówienia zostanie to zabronione w SWIZ. Inną zmianą usuwającą tzw. „bariery wejścia” jest umożliwienie uczestnictwa w licytacjach elektronicznych bez posiadania bezpiecznego podpisu elektronicznego.
Sprostowanie ogłoszenia i specyfikacji
Nowelizacja wprowadza możliwość dokonywania zmian w treści ogłoszenia o zamówieniu, dopuszcza także znacznie szerszy zakres zmian w SIWZ. Pozwoli to uniknąć czasochłonnego powtarzania postępowania z powodu konieczności modyfikacji ogłoszenia. Trzeba jednak pamiętać, iż nakłada to na wykonawców konieczność śledzenia tych zmian i częstokroć dokonywania korekt w przygotowanych już ofertach czy wnioskach o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Zamawiający jest jednak zobowiązany to umożliwić, przedłużając stosowne terminy. Ma taki obowiązek np. dokonując zmian opisu przedmiotu zamówienia, ilości lub wielkości zamówienia, kryteriów oceny ofert, warunków udziału w postępowaniu lub sposobów ich oceny. Dokonując innych zmian zamawiający musi ocenić, czy zmiana wymaga dodatkowego czasu na przygotowania ze strony zamawiających (art. 12. a pzp).
Kancelaria Radcy Prawnego
www.solga.pl
tel. 032 253 09 99
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 3(83)2009 ![]() |