
Nowe zasady prowadzenia kontroli
Zmiany w podatkach, część 2.
Znowelizowane przepisy Ordynacji dotyczą m.in. kontroli podatkowej. Stosowane one będą przy kontroli wszystkich podatników, a tym samym znać je powinien każdy podatnik zobowiązany do rozliczania się z budżetem – zarówno centralnym, jak i budżetami lokalnymi. Stąd też warto wiedzieć, co czeka nas od początku stycznia 2009 r.
Osoba uprawniona do reprezentacji podatnika
Nowelizacja Ordynacji podatkowej precyzuje warunki i zakres upoważnienia przy ustanowieniu osoby, która reprezentować będzie podatnika w postępowaniu kontrolnym. Dotychczasowe wątpliwości związane były z zakresem kompetencji osoby ustanawianej jako reprezentant. Na gruncie nieobowiązujących już przepisów Sąd Administracyjny stwierdził, iż osoba taka nie jest pełnomocnikiem (wyrok z 23 lipca 2008r., sygn. akt. III SA/Wa 844/08). Oznaczało to, że pojawił się w przepisach postępowania podmiot, który nie miał do końca sprecyzowanego zakresu uprawnień. Obecne przepisy jednoznacznie wskazują, iż reprezentant jest uprawniony do działania w zakresie:
-
odbioru zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej,
-
wyrażenia zgody o rozpoczęciu kontroli przed upływem 7 dni od dnia zawiadomienia,
-
odbioru upoważnienia do przeprowadzenia kontroli podatkowej,
-
zakończenia kontroli podatkowej,
-
złożenia wyjaśnień i zastrzeżeń do protokołu kontroli,
-
wszystkich czynności kontrolnych.
Z powyższych regulacji wynika, iż osoba taka nie jest pełnomocnikiem, co oznacza, że nie może np. wnieść odwołania od decyzji, bez odrębnie udzielonego pełnomocnictwa. Nie znaczy to oczywiście, iż nie może zostać pełnomocnikiem, pod warunkiem udzielenia mu odrębnego pełnomocnictwa po spełnieniu stosownych przesłanek.
Zawiadomienie o kontroli
Dotychczasowy pilotażowy pogram informowania podatników województwa dolnośląskiego o kontroli został zakończony sukcesem. Nowe przepisy o kontroli nakładają na organy podatkowe obowiązek poinformowania kontrolowanego o zamiarze wszczęcia kontroli na co najmniej siedem dni przed jej planowaną datą. Jeśli kontrola nie została podjęta po terminie 30 dni od dnia zawiadomienia, konieczne jest powtórne zawiadomienie.
Niewątpliwie przepis ten ułatwi podatnikom przygotowanie się do ewentualnej kontroli, w tym także na złożenie deklaracji przed dniem jej wszczęcia. Należy podkreślić, iż zawiadomienie wyłącza tylko możliwość zastosowania preferencyjnej stawki odsetek za zwłokę od zaległości podatkowej wykazanej w takiej deklaracji, ale nie czyni jej bezskutecznej. Jest to o tyle ważne, że złożona korekta jest nie tylko traktowana jako ważna i prawidłowo złożona deklaracja, ale wyłączona jest także odpowiedzialność karnoskarbowa podatnika.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 4(84)2009 ![]() |