Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Tryby udzielania zamówień publicznych >>

Tryby udzielania zamówień publicznych

Zasady udzielania zamówień publicznych, część 2.

Przypomnijmy. Rynek zamówień publicznych to głównie rynek małych i średnich przedsiębiorców. W UE ponad 70 proc. zamówień realizowanych jest właśnie przez MSP. Polska nie jest wyjątkiem, dlatego każdy przedsiębiorca powinien znać podstawowe zasady rządzące systemem udzielania zamówień publicznych.
W marcowym wydaniu omówiłem m.in. zasady udzielania zamówień publicznych, czyli zasadę uczciwej konkurencji (art. 7.), jawności (art. 8.), pisemności postępowania (art. 9.) i zasadę prymatu konkurencyjnych trybów udzielania zamówień (art. 10.). w tej części skoncentruję się na kwestii jawności i konkurencyjnego tryby udzielania zamówień.

Jawność

Postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne, a dostęp do informacji i dokumentów może być ograniczony jedynie w przypadkach określonych w uPzp. Powszechnie dostępne są także oferty złożone przez wykonawców. Jeśli jednak zawierają one informacje będące tajemnicą przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 11. ustawy z 16.04.1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. 2003, Nr 153, poz. 1503 ze zm.), to wykonawca ma prawo zastrzec ich treść w zakresie, który jest tajemnicą.

Ogólna zasada jawności działań administracji sformułowana jest w ustawie o dostępie do informacji publicznej, która określa m.in. co jest informacją publiczną i tryb jej udostępniania. W odniesieniu do zamówień publicznych ma jednak ona zastosowanie tylko do udostępniania umów w sprawie zamówienia publicznego (art. 139. ust. 3. uPzp). Wszelkie inne informacje dotyczące zamówień udostępniane są na zasadach określonych w uPzp.

Jawność postępowania przejawia się przede wszystkim w wyrażonej w art. 96. ust. 3. uPzp zasadzie warunkowej jawności protokołu. Warunkowej, gdyż różne elementy protokołu udostępnia się wykonawcom w różnym czasie – oferty od chwili ich otwarcia, ale już np. karty oceny ofert czy korespondencja między zamawiającym a wykonawcami dopiero od momentu ogłoszenia wyboru oferty najkorzystniejszej lub unieważnienia postępowania. Jawność to także obowiązek zamieszczania ogłoszeń dotyczących wszczęcia postępowania i jego wyniku, w przypadkach określonych uPzp. Zamawiający nie ma prawa ograniczać jawności postępowania ani poprzez nieudostępnianie dokumentów, które są jawne z mocy prawa, ani poprzez utrudnianie dostępu do nich. Zespół Arbitrów przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych stwierdził w wyroku z 18.08.2006 r. sygn. UZP/ZO/0-2260/06, iż Zamawiający nie jest związany żadnym terminem ustawowym do okazania uczestnikowi postępowania dokumentacji prowadzonego postępowania, jednocześnie nie może utrudniać wykonawcom realizacji zasady jawności postępowania. Oznacza to także tyle, że nawet mimo braku konkretnego przepisu, w tym wypadku dotyczącego terminu udostępnienia protokołu, zamawiający nie ma prawa czynić nic, co uchybiałoby zasadzie jawności.

Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 4(84)2009


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: zamówienia publiczne

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum